Bachelor of Education B.ED. COURSE
Diploma in Elementary Education D.EL.ED. COURSE
SCHEME OF STUDY
1st Year
ANNUAL DISTRIBUTION OF THE COURSES
|
|||||
Course
No.
|
Course Name
|
Credit
|
Theory
|
Practicum*
|
Full
Marks
|
Course1
|
Childhood and
Growing Up
|
4
|
80
|
20
|
100 marks
|
Course1
|
Contemporary and
Education
|
4
|
80
|
20
|
100
marks
|
Course1
|
Learning
and Teaching
|
4
|
80
|
20
|
100
marks
|
Course1
|
Language
across the Curriculum
|
2
|
40
|
10
|
50 marks
|
Course1
|
Understanding
Disciplines and Subject
|
2
|
40
|
10
|
50
marks
|
Course1
|
Gender,
School and Society
|
2
|
40
|
10
|
50
marks
|
Course7a
|
Pedagogy
of a School Subject Part-I
|
2
|
40
|
10
|
50
marks
|
EPC-I
|
Reading
and Reflecting on Texts
|
2
|
40
|
10
|
50
marks
|
EPC-II
|
Drama
And Art in Education
|
2
|
40
|
10
|
50
marks
|
EPC-III
|
Critical
understanding of ICT
|
2
|
40
|
10
|
50
marks
|
Total-
|
26
|
650 marks
|
|||
*Engagement with the
Field Task and Assignments for Courses 1-6 & 7a.
|
2nd Year
ANNUAL DISTRIBUTION OF THE COURSES
|
|||||
Course
No.
|
Course Name
|
Credit
|
Theory
|
Practicum*
|
Full
Marks
|
Course7b
|
Pedagogy
of a School Subject - Part II
|
2
|
40
|
10
|
50 marks
|
Course8
|
Knowledge
and Curriculum
|
4
|
80
|
20
|
100
marks
|
Course9
|
Assessment
for Learning
|
4
|
80
|
20
|
100
marks
|
Course10
|
Creating
an Inclusive School
|
2
|
40
|
10
|
50 marks
|
Course11
|
Optional
Course***
|
2
|
40
|
10
|
50
marks
|
EPC-IV
|
Understanding
the Self
|
2
|
40
|
10
|
50
marks
|
School
Internship
|
10
|
----
|
----
|
250
marks
|
|
Total-
|
26
|
----
|
----
|
650 marks
|
|
*One
credit is equal to 16 hours for theory and for practicum 32 hours.
|
|||||
**Engagement
with the field. Tasks and Assignments for Courses 7b & 8-10.
|
|||||
***Each
student-teacher will take one Optional Paper from the following- Vocational/Work
Education, Health and Physical Education.
|
|||||
Peace Education, Guidance and Counseling etc. 2nd
can also be an Additional Pedagogy Course.
|
Diploma in Elementary Education D.EL.ED. COURSE
दो वर्षीय डिप्लोमा इन एलीमेंट्री एजुकेशन (डी॰ ए॰ एड॰) पाठ्यचर्या की रूपरेखा निम्न प्रकार से है : -
प्रथम वर्ष
|
||||
कोर्स कोड
|
विषय
|
सत्र समाप्ति परीक्षा
|
आंतरिक मूल्यांकन
|
|
F-1
|
शिल्प के परिप्रेक्ष्य -1
|
70
|
30
|
|
F-2
|
बालविकास व मनोविज्ञान -1
|
70
|
30
|
|
F-3
|
वि|kलय की
समझ व कक्षा का प्रबंधन -1
|
70
|
30
|
|
F-4
|
वि|kलय और
शिक्षा नीति
|
70
|
30
|
|
F-5
|
भाषा और शिक्षा
|
70
|
30
|
|
F-6
|
अंग्रेजी का शिक्षणशास्त्र -1
|
70
|
30
|
|
F-7
|
गणित का शिक्षणशास्त्र -1
|
70
|
30
|
|
F-8
|
पर्यावरण अध्ययन का शिक्षणशास्त्र
|
70
|
30
|
|
F-9
|
हिन्दी का शिक्षणशास्त्र -1
|
70
|
30
|
|
F-SEP
|
वि|kलय अनुभव कार्यक्रम (इंटर्नशिप)
|
200
|
||
FP-1
|
शिक्षा में सूचना एवं संचार तकनीकी (आई॰ सी॰
टी॰)
|
50
|
||
FP-2
|
जीवन कौशल , योग व स्वास्थ्य शिक्षा
|
50
|
||
प्रथम वर्ष कुल अंक
|
1200
|
|||
f}तीय वर्ष
|
||||
कोर्स कोड
|
विषय
|
सत्र समाप्ति परीक्षा
|
आंतरिक मूल्यांकन
|
|
S-1
|
शिल्प के परिप्रेक्ष्य -2
|
70
|
30
|
|
S-2
|
बालविकास व मनोविज्ञान -2
|
70
|
30
|
|
S-3
|
वि|kलय की समझ व कक्षा का प्रबंधन -2
|
70
|
30
|
|
S-4
|
शिक्षा का साहित्य
|
70
|
30
|
|
S-5
|
सम्प्रेषण के तरीके
|
70
|
30
|
|
S-6
|
अंग्रेजी का शिक्षणशास्त्र -2
|
70
|
30
|
|
S-7
|
गणित का शिक्षणशास्त्र -2
|
70
|
30
|
|
S-8
|
विज्ञान / सामाजिक अध्ययन का शिक्षणशास्त्र
(कोई एक)
|
70
|
30
|
|
S-9
|
भाषा का शिक्षणशास्त्र (कोई एक) हिन्दी -2 / संस्कृत / मैथिली / बांगला / उर्दू
|
70
|
30
|
|
S-SEP
|
वि|kलय अनुभव कार्यक्रम (इंटर्नशिप)
|
200
|
||
SP-1
|
कला शिक्षा
|
50
|
||
SP-2
|
कार्य अनुभव
|
50
|
||
f}तीय
वर्ष कुल अंक
|
1200
|
कुल अंक : 1200+1200=2400
National Council for Teacher Education
Syllabus
No comments:
Post a Comment